Projekt..

Anledningen till att vi inte skriver vad vi håller på med just nu i våran nygenerations grupp är för att de är lite hemlig.
Alla i skolan kommer att se resultatet inom en snar framtid.
När detta projekt är klart så kommer bloggen dra igång mer på allvar med inlägg från fler personer ur gruppen.
Vilket innebär fler tankar och resultat av de vi gör.
Ett bibelord på vägen för oss som håller på med projektet och känner att ni inte orkar:

"allt förmår jag genom honom som ger mig kraft" fil 4:13

För er andra läsare så är det ett väldigt bra bibleord att komma ihåg,du kan genom jesus få bli fylld av kraft.
För alla har vi nog känt att vi inte orkar!

bless/ annica

Kommentarer
Postat av: Anonym

SPYR

2009-02-13 @ 08:54:30
Postat av: satan

die bitches!!!

2009-02-13 @ 09:46:33
Postat av: dkd

Ni skräpade ner i mitt skåp!

2009-02-13 @ 14:27:25
URL: http://dkd.spreadshirt.net
Postat av: Anonym

Är det tragiskt eller tragiskt att hålla på med religion på fritiden?

2009-02-13 @ 14:40:19
Postat av: amanda

När ska man annars hålla på med de?

2009-02-13 @ 15:44:35
URL: http://[email protected]
Postat av: amanda

Jag förstår inte vad som är tragiskt med att hålla på med något man älskar. Jag är mycket hellre i kyrkan en ute och spyr i en buske. Men alla ser ju olika saker som tragiska......

2009-02-13 @ 16:41:32
URL: http://amandaskotte.blogg.se/
Postat av: David

Hej!

Jag har inget emot det ni gör, men jag har några frågor. Jag driver en av Järfällas lokaltidningar och jag har mottagit flera klagomål och dylikt från flera elever på NT-gymnasiet. Ni på Jakgymskristna.blogg.se har skrivit på små hjärtformade lappar och lagt i samtliga elevers skåp. Det är en jättefin tanke, men att ni stoppar in ord som Gud och Jesus i meningar som "Gud bryr sig om dig" och "Jesus älskar dig" kanske inte var det smartaste draget. Eller vad tycker ni? Alla elever på gymnasiet behöver inte vara kristna, vissa kanske tror på andra religioner och de kan då uppleva era lappar som kränkande. Jag förstår att det är ett jättearbete ni lagt ner på de här lapparna, men det kanske skulle varit bra att lägga ner en liten tanke på hur folk skulle uppleva lapparna när de kommer till sina skåp. En person som jag pratat med har även funderat på om detta bryter mot lagen och denne vill kolla upp det. Alla uppskattar inte att få en lapp där det står något i stil med "Jesus älskar dig" eller "Gud tror på dig även om du inte tror på Gud" och dylikt. Som sagt kan vissa uppleva det som kränkande. Jag ser fram emot att ni berättar er syn på det hela.





Med vänliga hälsningar

David

Tidningen Swednews

www.swednews.webb.se

2009-02-13 @ 19:48:17
URL: http://www.swednews.webb.se
Postat av: philip

håller med david!

2009-02-16 @ 09:09:39
Postat av: Sara

Hej!

Alltså om det är någon som inte ville ha sitt hjärta var det väl bara att kasta det eller riva sönder det eller göra vad man vill med det. Man behöver inte kontakta någon från Järfälla tidningen och vad spelar det för roll att det står Jesus älskar dig, på vilket sätt kan det vara kränkande? Vi har religionsfrihet i Sverige så om man inte tror på Jesus beöver man inte göra det men man ska respektera de som gör det och ni som kallar er för lucifer älskare varför lägger ni ens ner tid på att gå in på den här bloggen och kommentera? Det är tragiskt det är inte tragiskt att hålla på med religion på sin fritid. Jag kan inte kalla mig själv för kristen, jag vet faktiskt inte vad jag är och jag är inte med i den gruppen som lämnat ut hjärtarna men jag tycker att det är patetiskt hur det kan bli en så stor grej över att några lägger hjärtan i skåp. Okej nu har jag sakt mitt och jag tycker att ni som är med i den här gruppen ska fortsätta med det ni gör :)

make love, not war!

2009-02-16 @ 19:36:43
Postat av: Lovisa

Till David då:

vi i gruppen vill sammlas och prata om vad vi vill svara, så att alla ska känna sig delaktiga i gruppen. Svaret kommer nog på onsdagen. Vi respekterar dina och de andras åsikter och kommer snart att komentera med vårat svar, och maila dig. Hoppas du förstår :)



Tack sara, skönt att veta vad du tycker ^^ Du är en liten ängel! <3

2009-02-16 @ 21:10:35
Postat av: David

Tack för den informationen. Väntar på svar då :)



Till Sara: Självklart vet jag om att vi har religionsfrihet i Sverige, men även en lag som detta, med lappar i skåpen kan, bryta mot, vilket en elev vill kolla upp. Som svar på din fråga: Folk som inte är kristna kan uppleva detta som kränkande. Sen om någon kontaktar Järfälla tidningen, vilket ingen har sagt, är upp till dem.



Med vänliga hälsningar

David

Tidningen Swednews

www.swednews.webb.se

2009-02-16 @ 22:48:00
URL: http://www.swednews.webb.se
Postat av: Sara

Hej igen!

Du har visst sagt att det är en elev tagit kontakt med dig.

kopierat från ditt första medelande:

Jag driver en av Järfällas lokaltidningar och jag har mottagit flera klagomål och dylikt från flera elever på NT-gymnasiet.

2009-02-18 @ 12:13:30
Postat av: David

>> Sara



Snälla du, du måste skilja på Järfälla tidningen och den tidning jag driver. Var du nu fått namnet "Järfälla tidningen" ifrån är ganska luddigt, då det inte finns någon tidning med det namnet. Järfällas lokaltidning heter "Mitt i Järfälla" Och det jag skrev, "Sen om någon kontaktar Järfälla tidningen, vilket ingen har sagt, är upp till dem." stämmer helt och hållet, då ingen kontaktat, den icke existerande, Järfälla tidningen.



Med vänliga hälsningar

David

Tidningen Swednews

www.swednews.webb.se

2009-02-18 @ 19:37:24
URL: http://www.swednews.webb.se
Postat av: David

>> Sara



Snälla du, du måste skilja på Järfälla tidningen och den tidning jag driver. Var du nu fått namnet "Järfälla tidningen" ifrån är ganska luddigt, då det inte finns någon tidning med det namnet. Järfällas lokaltidning heter "Mitt i Järfälla" Och det jag skrev, "Sen om någon kontaktar Järfälla tidningen, vilket ingen har sagt, är upp till dem." stämmer helt och hållet, då ingen kontaktat, den icke existerande, Järfälla tidningen.



Med vänliga hälsningar

David

Tidningen Swednews

www.swednews.webb.se

2009-02-18 @ 19:38:18
URL: http://www.swednews.webb.se
Postat av: Sara

Är det verkligen något att kommentera? Okej förlåt inte järfälla tidningen då, men jag tycker att man inte behöver göra det till en så stor grej och kontakta en TIDNING.

2009-02-19 @ 14:12:20
Postat av: Sara

Kopierat från ditt första medelande: Jag driver en av Järfällas lokaltidningar



Varför märker du ord du fattar väl vad jag menar eller hur?

2009-02-19 @ 14:21:00
Postat av: David

Som sagt. Det är upp till var och en hur stor grej man vill göra av det. Jag anser personligen att det är bra att folk reagerar. Eftersom många uppfattade detta som onödigt och nästan kränkande är det bra att någon reagerar och tar tag i det här. Det här är inget man bara ska bortse ifrån. I det här fallet vill både jag och säkerligen många andra ha ett svar från de som ligger bakom det här.





Med vänliga hälsningar

David

Tidningen Swednews

www.swednews.webb.se

2009-02-19 @ 21:48:56
URL: http://www.swednews.webb.se
Postat av: Sara

Okej jag tycker att det är jätte tråkigt om det är någon som känner sig kränkt över en sådan sak, kan tycka att man inte behöver göra det till en jätte stor grej som jag tycker att det har blivit. Jag tillhör inte gruppen som delat ut dom här hjärtarna men jag tror att det som ligger bakom varför gruppen delade ut hjärtarna bara är en vänlig tanke och aldrig att någon skulle känna sig kränkt. Jag hoppas att när du skriver något om den här gruppen ska kolla upp väldigt noga deras tanke bakom det hela och ger dom en rättfärdig bild.

2009-02-20 @ 16:31:03
Postat av: Klara

Jag måste säga att det är rätt kul att lyssna på detta!!

tänk om alla som gick förbi tex, moderaterna när de står ute å försöker dela ut ballonger eller pennor eller vad det nu kan vara med sitt namn på sa att de tyckte det var kränkande eftersom man tvingas på reklam?!

Det är exakt samma sak...

2009-02-21 @ 11:49:36
Postat av: David

>> Klara

Det finns många sätt att jämföra denna händelse med, ditt sätt är ett sett, men också ett lite annat perspektiv på det. T.ex. ditt exempel, Moderaterna delar ut pennor med reklam, de trycker inte ner reklamen i allas brevlådor. Man tvingas då inte att ta emot reklamen, utan får välja själv, det fick man inte i det här fallet. Det är en extremt stor skillnad.

Ett annat sätt att jämföra detta med är, som en elev säger, att stoppa in ett annat namn eller person istället för Gud eller Jesus. Ett exempel på detta är, "Vladimir Putin älskar dig".



>> Sara

För mig är det viktigt att alla parter som är delaktiga får yttra sig och tycka till. I det här fallet har redan Jakgymskristna.blogg.se fått yttra sig i ett mejl, vilket i sig skulle räcka för att ordna en artikel, nu har de bett om en intervju eller kontakt via telefon, vilket jag respekterar och tillsammans med en elev, ska ta ställning till. Värt att nämna är också att ingen artikel är planerad.

I det här fallet ska även ett antal elever i skolan få yttra sig och ge sin syn på det hela, alla är även välkommna att kontakta Swednews med frågor och kommentarer.





Med vänliga hälsningar

David

Tidningen Swednews

www.swednews.webb.se

2009-02-21 @ 15:03:20
URL: http://www.swednews.webb.se
Postat av: Robert

Nu skriver tidningarna om er.



http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/140790-delade-ut-jesushjartan-stams

2009-02-22 @ 14:08:04
Postat av: Emilia

Hahaha, är detta något slags skämt eller? Hur fan kan man känna sig kränkt och vilja polisanmäla några ungdomar som lagt en lapp i ens skåp? Ni är så patetiska så jag inte har ord. Jag är själv inte kristen men vi lever i ett kristet land och om nån la en lapp med ett kristet budskap i mitt skåp skulle jag bara rycka på axlarna och gå vidare i livet. Tynger sådana saker er så kommer ni inte gå långt i livet.

2009-02-22 @ 14:22:29
Postat av: Simon

Är det inte kränkande att säga att enns religionsutövande är tragiskt eller önska motgångar som att man ska dö som folk skrivit innan?

2009-02-22 @ 16:28:31
Postat av: Martin

Det finns inget mer missbrukat ord än "kränkt" i dagens Sverige. Att bli kränkt handlar i huvudsak om inskränkta fri- och rättigheter, bli utsatt för personangrepp eller att ens etnicitet och ursprung har blivit orsak till psykisk misshandel.



Vad eran kristna skolgrupp har gjort hamnar inte under någon av dessa kategorier. Om en lapp innehåller frasen Jesus älskar dig, och du inte tror på Jesus eller du kanske tror att Jesus var en profet som inte älskar mig - så är det bara ett budskap från en grupp på skolan som du är fri att göra vad du vill med. Det är samma sak med reklam på tunnelbanan. Där finns det massvis av åsikter och företeelser som jag inte håller med om, och ibland tar illa vid för. Men det är mitt personliga ansvar att göra vad jag vill med budskapen, så till vida att det verkligen inte handlar om en kränkning utifrån de kriterierna jag nämnde innan.



Sluta missbruka ordet "kränkt". Inget innehåll på lapparna var kränkta, utan innehöll universella sanningar som den kristna skolgruppen tror på och ville dela med sig av.



Lugna ner er vänner och stå på er i skolgruppen.



Mvh Martin

2009-02-24 @ 11:04:38
URL: http://livetifamiljen.blogg.se/
Postat av: Simon

okej tack Martin för inlägget, det värkar vara rätt vettigt det du säger :)

2009-02-24 @ 16:21:52
Postat av: Matilda

Efter att ha läst igenom alla kommentarer, fram och tillbaka, om det är positivt eller negativt, måste jag säga att det lagts stort fokus på allt som upplevts som kränkande och negativt. Men de här små budskapen, med stor innebörd, kan faktiskt ha förgyllt någons dag, kanske fått någon att känna sig omtyckt, värdefull, älskad osv. vilket syftet ändå var.

Det är väl nästan alltid så att de som vågar sticka ut och göra något får tillbaka blandade reaktioner, vilket är uppenbart här. Dock är det tråkigt att så många upplevde det som negativt, när tanken enbart var av positivt slag.

Min poäng är: Det är fantastiskt med människor som engagerar sig, tror på något och vågar yttra sig!

Ni är starka!

2009-03-03 @ 21:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0